reede, 2. jaanuar 2015

Eesti rahvas armastab porgandit

Elroni jaoks oli möödunud, 2014. aasta tõeliselt erakordne. Esimesest jaanuarist kogu Eesti reisirongiliiklust korraldama asudes ei teadnud me ka ise, kui suureks Elroni ees seisev väljakutse tegelikult osutub.

Vaatamata raskustele saime käesolevaks aastaks seatud eesmärgid valdavalt täidetud ning aasta lõpp tõi mitmeid toredaid ning täiesti ootamatuid üllatusi – novembris pälvisime Euroopa aasta regionaaloperaatori tiitli, meid pärjati pressisõbraks ning tagatipuks selgus, et eestlaste poolt oli Google’i otsingumootoris otsituim sõna Elron – seda isegi laulupeo ees.

Rahva seas “porgandiks” ristitud rongid on muutnud Eesti igapäevaelu kiiremaks, mugavamaks ja turvalisemaks. 63%-le reisijatest meeldivad uued rongid väga. Kõike, mida teha plaanisime ja tahtsime, teha ei jõudnud, kuid liikusime päris kiiresti selle poole, mida Elronilt oodati.

Meil oli ka palju eeldusi, mis kõigi Elroni inimeste tööd kergemaks tegid. Uute rongide tehniline töökindlus on esmaklassiline: elektrirongidel 99,85% ja diiselrongidel 99,71%. Uued rongid on vanadest keskmiselt ka neljandiku võrra kergemad, mistõttu raudteerööpad kuluvad vähem.

Hilinemisi vähem kui soomlastel
Näiteks elektrirongide elektrienergia kokkuhoid rongkilomeetri kohta on umbes 40%, diiselkütuse kokkuhoid rongkilomeetri kohta on ligikaudu 10%. Kütuse kokkuhoiu tagavad kergemad rongid ning pidurdusenergia ärakasutamine. Samuti on uute rongide paremad kiirendus- ja pidurdusnäitajad lühendanud kümnendiku võrra rongide sõiduaegu.

Veel veidi numbritest. Aasta jooksul teenindasime 5,8 miljonit reisijat. Päevas teeme rohkem kui 200 reisi, meiega sõidab iga päev üle 17 000 reisija. Selle aasta esimese 11 kuu jooksul on Elroni rongid teinud kokku 66 589 reisi. Hilinemisi tuli ette 519 korral ehk vaid 0,78% kõigist reisidest. 98,8% diiselrongidest ja koguni 99,3% elektrirongidest saabus lõppjaama õigeaegselt.

Näiteks Soomes on vastavad näitajad oluliselt madalamad – keskmiselt 93,8% linnalähiliinide ja 88,5% kaugliinide rongidest on tänavu õigeaegselt lõppjaama saabunud. Statistika ütleb, et Eestis on asjad hästi.

Traadita internet muutub kvaliteetseks
Algaval aastal plaanime teenindada 6,2 miljonit reisijat. Laiendame Balti jaama ootesaali, parandame märkimisväärselt traadita interneti kvaliteeti rongides, muudame eakate sooduspileti ostmise korda - teha on palju muudki.

Osadele küsimustele meil veel täpseid lahendusi ei ole, nt toitlustamine sõidu ajal – võimalik, et seda on tark lahendada võimaliku rongipargi laiendamise raames.

Kuigi plaanime järgmisel aastal teenida 11,5 miljonit eurot piletulu, moodustab 70% meie eelarvest riiklik dotatsioon. Seepärast peame kõiki teenuseid laiendades arvestama, kas see on majanduslikult mõistlik ja reisijatele hädavajalik. Vahel on küsimus sobiva lahenduse leidmises, kuid vahel on peaaegu kõik lahendused ebasobivad. Aga ka sellistel puhkudel ei jäta me jonni.

Elroni nimel tahan tänada kõiki meie reisijaid, kes käivitamisraskustest hoolimata meile kaasa elasid ning ka konstruktiivseid kriitikuid, kes viitasid meie puudustele, millest enamiku oleme kõrvaldatud. Elroni töötajate meelest on eesti rahvas selle aastaga õppinud porgandit armastama. See ongi tervislik!


Andrus Ossip

Elroni juhatuse esimees