kolmapäev, 6. august 2014

Toitlustamine reisirongides on endiselt päevakorral


Õhtuleht avaldas 10. juulil artikli, mis on minu hinnangul juba pealkirjast alates pahatahtlik. Vaatasin enesekindluse mõttes üle, mida me ajakirjaniku küsimustele vastasime – ma ei leidnud sellest e-mailist ühtki kohta, kus me oleks väitnud, et „inimeste söötmine reisirongis on ohtlik ja kallis“. Sellist lauset ei saa meile omistada.

Kinnitan veelkord, et oleme endiselt otsimas ekspressrongidesse kõige optimaalsemat lahendust, millega kaoks rongidest võimalikult vähe istekohti, kuid teenindatud saaks ka kõik need, kellel janu või kõht tühi.

Kuid alustagem algusest. Tõesti, kui 2008. aastal diiselrongide ostuks hange  välja kuulutati, ei nähtud vajadust eraldi välja töötatud lahendusele  toitlustamise korraldamiseks  rongides. Eeldus oli , et  rongid hakkavad teenindama riigisisest suhteliselt kiiret ühendust, milles ükski reis ei kesta üle 3 tunni. Reeglina jääb reis kuni 2 tunni piiresse. Paralleelselt on oluliselt laienemas võimalused ostudeks suuremates rongijaamades, nii nagu tänaseks on näiteks juhtunud Balti Jaamas, kus lisaks erinevatele söögikohtadele  on kiiremad ostud võimalik sooritada R-Kioskist vöi veelgi laiema valikuga Selverist. Niisiis, see on siis põhjus, miks me algselt rongihanget välja kuulutades toitlustamisvõimalusele liigset rõhku ei pannud ning tellisime kõik 20 rongi võimalikult ühesugustena (ning omavahel kokkuhaagitavatena).

Toetudes klientide tagasisidele ja soovist muuta rongiga reisimist veelgi mugavamaks, oleme arvamusel, et eelkõige ekspressrongides on olemas klientide ootus ja meie soov pakkuda külmi-kuumi jooke ning suupisteid. Et 2013.aasta suveks olid rongid juba tellitud ning meil oli usk leida optimaalne täiendav võimalus toitlustuse pakkumiseks, sai see ka riigiga kokku lepitud.

Kuid aitab minevikust, rääkigem tulevikust. Täna me teame, mida reisijad tahavad. Õigemini, me teame, mida reisijad ei taha. Lihtsalt kohv ja saiake, nagu mõned inimesed on välja pakkunud, ei ole see sortiment, mida rongis ringikäiva teenindaja „seljakotist“ soovitakse osta. Kindlasti ei ole see see, mida üks operaatorfirma tegema peaks. Sest arvutused näitavad, et see oleks kahjumlik ettevõtmine – teenindajad tahavad inimväärset palka ning see ei kogune saiakese ja „voolikukohvi“ müügist. Mis aga peamine - pakutav sortiment ei vasta kliendi ootustele!

Ka teise variandina väljapakutud kohvi- ja toiduautomaadid on kahjuks oma arengus veel sellises staadiumis, kus nende tehniline töökindlus kiirusega 120 km/h liikuvas rongis jätab tõsiselt soovida. Need nõuavad pidevat hoolt ja ma ei ole kindlad, kas reisijaid rõõmustaks „ajutiselt mittetöötavad“ kohvi- ja toiduautomaadid vaguninurgas.

Nagu juba öeldud, täna me teame, milline on õige lahendus. Selleks tuleb rongi C alasse (rongi keskpaik) luua eeskujulikult sisustatud  toitlustuse ala, kus igaüks saab süüa-juua (sh kuumi jooke ja sööke) osta.

Me usume, et see sobiks klientidele, oleks pikaajaline ning kvaliteetne, ja ka sortimendis piisavalt lai ning mis peamine, ka taskukohane. Sellise lahenduse loodame Tartu ekspressliinil esimesel võimalusel käivitada.

Kahjuks on see kallis lahendus. Täna räägime u 400 000 eurost, just sellise hinnapakkumuse on rongitootja teinud. Ja kindlasti ei ole tegemist üle maksmisega, sest tegemist ei ole sellise ümberehitusega, millega iga pakkuja hakkama saab – kiirelt liikuvates paljude reisijatega rongides kehtivad karmid ohutusnõuded, kõik esemed peavad olema reisijaile ohutud, st korralikult kinnitatud, et näiteks rongi äkkpidurduse või veelgi hullem, rongiõnnetuse puhul reisijaid võimalike vigastusohtude eest kaitsta. Rääkimata asjaolust, et üks korralik kohvik vajab tänapäevast sisustust, külmkappe, piisava võimsusega elektrivarustust, värsket vett ja kanalisatsiooni jne.

Täna seisame valiku ees. Paraku on eelarvevahendid piiratud ja oleme esmatähtsaks pidanud reisijatele suuremate reisimisvõimaluste loomise (rohkem rongide väljumisi erinevatel liinidel) ning toitlustuse lahenduse elluviimiseks  peame saama selge sisendi ettevõtte omanikult, kust me täiendavateks investeeringuks vahendeid saame.


Andrus Ossip
Elroni juhatuse esimees

6 kommentaari:

Andrus Metsma ütles ...

Seitse kuud on möödunud. Kaugele asjad on jõudnud. Kas rongid, mis hakkavad Tartu ekspressliini sõitma, on välja valitud, sest nagu aru saan,tavaline rongiringlus siis ei toimi?

Mart Mahoni ütles ...

Kas pigem poleks mõttekas Tartu jaamas kohvik avada ? See on mingi uuema aja haigus kohvitopsiga mööda linna ringi joosta , no rongi poleks seda nüüd küll vaja , eriti veel kui neis rongides niigi vähe ruumi liikumiseks .

Elron Eesti ütles ...

To Andrus. Uute rongide ost, kuhu mahuks sisse ka väiksem toitlustusala, on arutlusel - loodame väga, et otsus tehakse peatselt. Jah, kui uued rongid tulevad, tuleb muuta ka ringlusi nii, et need saaksid kurseerida Tartu liinil.

To Mart. Mõtleme siin üsna ühtmoodi. Samas, niipalju kui on reisijaid, on ka soove ja arvamusi. Kohvikusoovijate peamiseks argumendiks on, et nii saab toidukorra võrra aega pärast reisi kokku hoida. Mis on ju ka täiesti tõsi. Nii et otsime endiselt kompromissi, kuidas pakkuda klientidele väikest värskendust teiste klientide mugavust säilitades.

Innart Hints ütles ...

Tere lisasin kommentaari, kus see siis kadus?

parimat


i

Innart Hints ütles ...

Tere,

kui sai lubatud, et tulevad restorani vagun siis peab see tulema. Teist valikut pole olete lubanud ja peate täitma oma lubadust. Mõelge kui palju on neid inimesi kes ei kirjuta teile.

Teeme ettepaneku Go Travelil vanad rongid tööle panna.
See, et täna on teil tõusvas trendis võib mingi hetk pöörata vastupidi kui lubadusi ei täida.

parimate soovidega
I

Innart Hints ütles ...

Tere,

kui sai lubatud, et tulevad restorani vagun siis peab see tulema. Teist valikut pole olete lubanud ja peate täitma oma lubadust. Mõelge kui palju on neid inimesi kes ei kirjuta teile.

Teeme ettepaneku Go Travelil vanad rongid tööle panna.
See, et täna on teil tõusvas trendis võib mingi hetk pöörata vastupidi kui lubadusi ei täida.

parimate soovidega
I