reede, 31. jaanuar 2014

Elroni kommentaar Valgamaalase artiklile


Viimastel päevadel on mitmed bussivedajad sulgenud vähemkasumlikke bussiliine, viidates sulgemispõhjustes seejuures reisirongiliiklusele kui liigdoteeritud ühistranspordiliigile.

Alates 1. jaanuarist, mil Elron tõi uued rongid kõigile Eestimaa diiselrongiliinidele, on reisirongide veomaht kasvanud üle 50%. Riigidotatsioon pole aga käesoleval aastal reisirongiliikluse osas tõusnud.

Kui vaadelda Elroni tegevuskulusid, siis riigipoolse toetuse osakaal on 2014. aastal ca 70%. Riigidotasiooni osakaal on aga nõnda kõrge seetõttu, et riigi antavast dotatsioonist kulub üle 10 miljoni raudteeomanike kulude katmiseks ning ligi 8 miljonit diiselrongide rendimakseteks.

Just raudtee kasutamise tasu ehk tee maks on kulu, mida maanteetransport ei maksa, ent rongiliiklus maksab. Kui antud, ebavõrdsusest tekkinud kulu ühes diiselrongide rendimaksetega reisirongiliikluse kulubaasist välja võtta, on riigidotatsiooni osakaal vastupidine, ehk piletitulu katab pea 80% kuludest.

Numbreid võib arvutada igatepidi, ent aru tuleb saada, et reisirong on üks parimaid viise riigil hoida ääremaastumisest Eestimaa erinevaid piirkondi. 

Elron tunneb rõõmu, et sai riigi toel osta rongid, mis suudavad pakkuda ekspressbussidega võrreldes kiiremat sõiduaega, peatudes seejuures oma teel kordades rohkem.

Meie Narva, Tartu ja Viljandi liinid teenindavad igapäevaselt mitmeid maakonnakeskusi ning kümneid omavalitsusi. Need liinid ei ole sekkumine linnadevahelisse ekspressveosse, vaid riigi vahend pakkuda omavalitsustele võimaluski, et elu väljaspool Tallinna kestaks ja kasvaks.

Lõpetuseks kutsun üles aga bussivedajaid koostööle. Ajal, mil muretsetakse, millise ühissõiduki reisija valib, on Eestis lõviosa kodanikke jätkuvalt autoroolis. See on sihtgrupp, kelle me peame ühiselt ühistransporti kasutama meelitama.

Kommentaare ei ole: