kolmapäev, 29. august 2012

Eesti reisirongiliikluse tulevikust

Elektriraudtee 2007. aastal ette võetud plaan soetada Eestisse uued reisirongid jõuab käesoleva aasta novembrikuus esimese käegakatsutava tulemini - Valga piirijaama saabub esimene uus Stadler FLIRT reisirong, mis on osa 38-koosseisulisest Elektriraudtee rongipargist.

Esimene uus reisirong läheb reisijate kasutusse järgmise aasta juunikuus ning juba augustikuuks on Elektriraudtee välja vahetanud kogu oma täna liinil oleva reisirongipargi.

Lisaks elektrirongidele on tootja meile tarnimas ka 20 diiselrongi, millega plaanime 2014. aastast ka diisel-reisirongiliikluse mahtu ja kvaliteeti tõsta. Eestist saab riik, kus kogu reisirongipark on moderniseeritud.

Tänasest oluliselt suurem rongipark avardab võimalusi mitmeski valdkonnas – tänu mugavamatele ja kiirematele rongidele on Elektriraudteel plaanis tõsta veomahtu, tagades rohkematele inimestele valiku kasutada rongi oma igapäevastel sõitudel.

Just inimeste igapäevaste reisiharjumuste – mis täna on sõiduauto poole tugevalt kaldu – muutumisest saab alguse uus ajastu Eesti reisirongiliikluses. Rong saab olla inimese esmane valik tööle, koju, kooli või puhkama sõitmisel.

Oma plaanides oleme intervall-loogikaga (rongi väljumine nt iga tunni aja tagant) katnud kõik Harjumaa lõppjaamad – Aegviidust, Paldiskist, Riisiperest ja Raplast sõidavad rongid pealinna suunas edaspidi iga tunni aja tagant, seda mõlemal suunal.

Küll pikema sammuga, oleme sama tegemas ka Viljandi, Tartu, Narva jm liinidel.

Elektriraudtee toob reisirongid inimestele ka lähedale. Täna tundub rongiliiklus paljudele meist kauge – kuid tegelikult on vaid kaks merega ümbritsetud maakonda Eestis, kus ei saaks toimuda reisirongiliiklust. Riisiperest edasi liikuv elektrirong, Valgast Võru suunas sõitev või Tapa-Narva vahel pendeldav diiselrong on Elektriraudtee plaanides olemas ning loodame neid lähemas või kaugemas tulevikus ka realiseerida.

Uutesse rongidesse luuakse kindlasti ka laiem valik piletisoetamisvõimalusi. Edaspidi saab pileteid osta nii mobiili, sularaha, krediitkaardi kui elektroonilise piletikandja abil. Ka piletitooted ise muutuvad seejuures universaalsemaks, kehtides siis näiteks maakonna või linna ühistranspordis (nn. ühispiletid). Tallinna linna näitel on Elektriraudteel ühispileti loomise kogemus olemas – ca 10% meie piletitulust tuleb täna ühisest 30-päeva piletist.

Harjumaal oleme üle võtnud maakonnaliinide hinnatsoonid ning need tsoonid laiendame ka Rapla suuna rongiliinidele. Sama hinnastamise loogikat soovime rakendada ka Tartu linna ja ümbruskaudseid maakondi läbivates rongides.

Ühistoodete loomisele järgneks ühissõiduplaanide kasutuselevõtt, seda Maanteeameti ja Ühistranspordikeskuste eestvedamisel. Nii on tulevikus reisirong igas maakonnas bussiliiklusega ühes taktis sammuv, avardades sõiduvõimalusi ka raudteest kõige kaugemale jäävates külades.

Uute rongide mugavuses ei saa kahtlusi olla. Rongide tootja on korduvalt nimetanud Eestisse tarnitavaid reisironge Euroopa luksuslikemateks „regionaaltüüpi“ reisirongideks. Uutes rongides on olemas WC-d, kogu rongi ulatuses leviv traadita internet, vooluvõtukohad, pehmed istmed ning kaasaegne reisijateavitussüsteem. Diiselrongidesse on loodud ka esimese klassi ala, milles olevad istmed on allalastavate seljatugedega ning igal reisijal on oma isiklik arvuti töökoht koos vooluvõtukohaga.

Luksust pakkudes ei ole unustatud aga Eesti piiratud võimalusi, mistõttu uued rongid on neljandiku võrra kergemad, võttes nii vähem kütust ning säästes tänastes tingimustes ligi neljandiku võrra raudtee-kasutustasusid.

Elektriraudtee loodab tänapäevased reisitingimused tuua ka rahvusvahelistele rongiliinidele - Peterburgi, Moskvasse ja Riiga, suurendades seeläbi eestlaste reisivalikuid. Üks suur samm jääb seejärel veel teha.

Elektriraudtee hangitud reisirongid suudaksid läbida igat siinset raudteelõiku 160 km/h sõidukiirusega. Soovime, et meie rongipargis peidus olev jõud rakendatakse juba sel kümnendil, misjärel ei ole ükski paik Eestis „liiga kaugel“.

reede, 10. august 2012

Elektrirongide sõiduplaan - 1. september 2013

Käesoleva aasta augustikuus astus Elektriraudtee läbirääkimistesse Eesti Raudteega järgmise aasta sügise sõiduplaani osas.

Teatavasti saabuvad meie esimesed uued rongid novembrikuus ning 2013. aasta juulikuuks on meie veerem edukalt välja vahetatud.

Veeremi väljavahetamisega piirduda pole aga Elektriraudtee soov. Meie nägemuses ja riigi toel on 1. september 2013. a. päev, mil elektrirongiliiklus Eestis kahekordistus.

Nüüd sõltub ainult Eesti Raudteest, kas selline soov ka teoks saab.

Kuigi lõpliku sõiduplaani saame avaldada läbirääkimiste lõppedes, saame jagada natukene infot materjalidest, millega Eesti Raudtee poole oleme pöördunud:

Tallinn - Aegviidu pärastlõunane sõiduplaanikavand


Tallinn-Keila/Paldiski/Kloogaranna/Riisipere sõiduplaanikavand
Antud sõiduplaanimalli dubleeritakse igal tunnil ajavahemikus 6:00 kuni 23:00